Exhibition:
Hélio Oiticica im Palmengarten
Performance programm in Penetrável PN 14, MMK, Frankfurt, 2013

Performed work:
Composition T, IV, 2013

Related performance / exhibition:
Composition T, V, 2013
Swan Song, Theater Hebbel am Ufer (HAU1), Berlin, 2013

English

In her performance from the series Composition T, Sunah Choi used the walls of Penetrável PN 14 as projection surfaces on which moving and still visual elements made of constructed and natural materials collided. For example, living insects interacted with collected found objects on the work surface of an overhead projector. Colorful plastic and sugar beads were moved back and forth by the crawling and hopping steppe crickets. Choi herself actively arranged and varied the images by adding or taking away wood, leaves, basic geometric shapes, and projection transparencies on a second overhead projector, creating a choreographed sequence of shadow images. The material always tells something about the place where the artist is working. She is a collector of forms and structures in urban space. In addition to found objects and ornamental patterns, she also used studies of nature by the Frankfurt naturalist and artist Maria Sibylla Merian (1647-1717) in Composition T. In addition, Choi used a slide projector to reveal a specially created slide archive that includes photographed arranged objects reminiscent of the works of László Moholy-Nagy (1895-1946): basic geometric shapes, plays of light and shadow, folded paper drawn from the tradition of origami, draped ropes, shards of mirrors, and photographs of the universe. In the dusk of the Palmengarten, Choi's orchestration created an atmospheric ballet of light and shadow of things in the open air. Hélio Oiticia also created special places of tranquility and sensory experience with his Cosmococa installations, consisting of slide projections and a soundtrack, as well as optional hammocks, seat cushions, mattresses, or even swimming pools.
Composing, assembling and arranging relationships and elements is a key feature of Choi's work. By dissolving, condensing and superimposing objects into projected images, she explores the aesthetic quality of natural and everyday objects. The starting point for Choi's material research is her exploration of cultural appropriation processes. In her videos, performances, installations, photographs, and drawings, the artist questions notions and traditional patterns of perception, in particular which images cultures have stored in their collective memory of one another. In doing so, Choi does not prescribe a particular reading. For example, Choi allowed patterns of centuries-old Asian domestic culture to collide with the aesthetics of Bauhaus and modernism. In her studies, Choi investigates the nature of cultural identification features, nature as well as technology, and dissolves aesthetic, formal and content-related boundaries.

Miriam Bettin / Marenka Krasomil

The text of Miriam Bettin / Marenka Krasomil was written for the performance programm in Penetrável PN 14, Hélio Oiticica im Palmengarten, MMK, Frankfurt, Germany, 31. 08. 2013

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Deutsch

In ihrer Performance aus der Reihe Composition T nutzte Sunah Choi die Wände des Penetrável PN 14 als Projektionsflächen, auf denen bewegte und unbewegte Bildelemente aus konstruierten und natürlichen Materialien aufeinandertrafen. So interagierten lebende Insekten mit gesammelten Fundstücken auf der Arbeitsfläche eines Overheadprojektors. Bunte Kunststoff- und Zuckerperlen wurden durch die kriechenden und hüpfenden Steppengrillen hin- und herbewegt. Choi selbst arrangierte und variierte die Bilder aktiv durch das Hinzutun oder Wegnehmen von Hölzern, Blättern, geometrischen Grundformen und Projektionsfolien an einem zweiten Overheadprojektor, sodass eine choreographierte Abfolge von Schattenbildern entstand. Das Material erzählt dabei auch immer etwas über den Ort, an dem die Künstlerin gerade arbeitet. Sie ist eine Sammlerin von Formen und Strukturen im Stadtraum. Neben den Fundstücken und ornamentalen Mustern verwendete sie in Composition T auch Naturstudien der Frankfurter Naturforscherin und Künstlerin Maria Sibylla Merian (1647–1717). Darüber hinaus ließ Choi ein eigens erstelltes Dia-Archiv mittels Diaprojektor sichtbar werden, das fotografierte arrangierte Objekte umfasst, die an die Arbeiten László Moholy-Nagys (1895–1946) erinnern: geometrische Grundformen, Licht- und Schattenspiele, aus der Tradition des Origami stammendes gefaltetes Papier, drapierte Seile, Spiegelscherben und Aufnahmen des Universums. In der Abenddämmerung des Palmengartens fand durch die Orchestrierung Chois ein stimmungsvolles Licht- und Schattenballett der Dinge unter freiem Himmel statt. Auch Hélio Oiticia schuf mit seinen Cosmococa-Installationen, bestehend aus Diaprojektionen und einem Soundtrack sowie wahlweise Hängematten, Sitzkissen, Matratzen oder auch Schwimmbecken, besondere Orte der Ruhe und Sinneserfahrung.
Das Komponieren, Zusammenstellen und Arrangieren von Beziehungen und Elementen ist ein Hauptmerkmal von Chois Arbeit. Indem sie Objekte in projizierte Bilder auflöst, verdichtet und überlagert, erforscht sie die ästhetische Qualität von Natur- und Alltagsgegenständen. Ausgangspunkt für Chois Materialrecherche ist ihre Auseinandersetzung mit kulturellen Aneignungsprozessen. In ihren Videos, Performances, Installationen, Fotografien und Zeichnungen hinterfragt die Künstlerin Vorstellungen und traditionelle Wahrnehmungsmuster, im Besonderen, welche Bilder Kulturen im kollektiven Gedächtnis voneinander gespeichert haben. Dabei gibt Choi keine bestimmte Lesart vor. So ließ Choi beispielsweise Muster der jahrhundertealten asiatischen Wohnkultur mit der Ästhetik des Bauhauses und des Modernismus kollidieren. In ihren Studien untersucht Choi das Wesen kultureller Identifikationsmerkmale, Natur sowie Technologie und löst ästhetische, formale und inhaltliche Grenzen auf.

Miriam Bettin / Marenka Krasomil

Der Text von Miriam Bettin / Marenka Krasomil wurde geschrieben für Performance programm in Penetrável PN 14, Hélio Oiticica im Palmengarten, MMK, Frankfurt, Germany, 31. 08. 2013